Algemene voorwaarden
ALGEMENE VOORWAARDEN MOM AND MI
Artikel 1 - Definities
1.1. Mom and Mi, is gevestigd in Hoorn en staat ingeschreven onder Kamer van Koophandel nummer 91020352. Zij wordt in deze algemene voorwaarden aangeduid als ‘eigenaar’,
1.2. De wederpartij wordt in deze voorwaarden aangeduid als ‘klant’.
1.3. Met ‘overeenkomst’ wordt de overeenkomst bedoeld op grond waarvan eigenaar tegen betaling aan klant een (op maat gemaakt) sieraad levert.
Artikel 2 - Toepasselijkheid
2.1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, overeenkomsten, facturen, aanbiedingen en daaruit voortvloeiende werkzaamheden die eigenaar voor klant uitvoert.
2.2. Deze algemene voorwaarden zijn eveneens van toepassing op derden die door eigenaar worden ingeschakeld om de overeenkomst uit te voeren.
2.3. Eigenaar behoudt zich het recht voor om de algemene voorwaarden eenzijdig te wijzigen. In dit geval zal eigenaar nieuwe algemene voorwaarden aan klant toezenden, waarbij de laatst toegezonden versie steeds van toepassing is. Indien de nieuwe versie ingrijpende wijzigingen bevat, met voor klant nadelige gevolgen, heeft klant het recht de overeenkomst te ontbinden.
2.4. Eventuele algemene (inkoop)voorwaarden van klant worden uitdrukkelijk van de hand gewezen.
2.5. In het geval dat één of meerdere van deze bepalingen (deels) nietig zijn of vernietigd worden, zullen de resterende bepalingen onverminderd van toepassing blijven.
Artikel 3 - Aanbod
3.1. Indien klant een bestelling plaatst, gaat klant akkoord met deze algemene voorwaarden. Klant dient hiervoor, alvorens de bestelling te plaatsen, aan te vinken dat zij kennis heeft genomen van de algemene voorwaarden.
3.2. De afbeeldingen van de producten op de website zijn zo waarheidsgetrouw mogelijk. Indien producten met de hand zijn gemaakt kunnen kleine afwijkingen zichtbaar zijn. Indien een aanbod een aanvullende beschrijving bevat, is deze afdoende om klant de mogelijkheid te geven het aanbod te beoordelen. Klant kan echter geen rechten ontlenen aan afgebeelde kleur of in de beschrijving genoemde specificaties.
3.3. Eigenaar kan niet gehouden worden aan (een bepaald deel van) een aanbod, indien klant redelijkerwijs kon begrijpen dat dit een kennelijke vergissing of verschrijving bevat.
3.4 Wanneer de overeenkomst via de webshop tot stand komt, treft eigenaar passende beveiligingsmaatregelen voor de elektronische betaling. Eigenaar zorgt eveneens voor een veilige website en elektronische dataoverdracht.
Artikel 4 - Tarieven en betalingen
4.1. Een overeenkomst wordt aangegaan voor bepaalde tijd, tenzij anders overeengekomen.
4.2 Prijzen die in de overeenkomst zijn vermeld, zijn inclusief BTW en verzendkosten, tenzij anders overeengekomen
4.3. Bij de aanschaf van een fysiek product uit de webshop draagt eigenaar er zorg voor dat klant de mogelijkheid heeft om ten minste de helft van het totaalbedrag achteraf te betalen.
4.4. De prijzen die eigenaar bij het aangaan van de overeenkomst communiceert, zijn gebaseerd op het op dat moment geldende prijspeil. Indien omstandigheden hiertoe aanleiding geven, zoals een grote stijging van de goudprijs, heeft eigenaar het recht om de prijzen te wijzigen. Indien de prijzen binnen drie maanden worden verhoogd en klant particulier is, heeft klant het recht om de overeenkomst te ontbinden.
4.5. Indien klant voor achteraf betalen heeft gekozen, dienen facturen binnen 14 dagen na factuurdatum te zijn voldaan, tenzij anders overeengekomen of op de factuur een andere betaaltermijn staat.
4.6. Klant is na het versturen van een ingebrekestelling, van rechtswege in verzuim, indien klant diens betalingsverplichtingen niet nakomt binnen de gestelde betalingstermijn. Vanaf het moment dat klant in verzuim is, tot aan het moment dat de factuur volledig is voldaan, is klant wettelijke rente verschuldigd.
4.7. Wanneer klant in gebreke of verzuim is, komen alle redelijke kosten die eigenaar moet maken om de vordering te innen, voor de rekening van klant.
4.8. Indien klant zich in een staat van liquidatie, faillissement of surseance van betaling bevindt, zijn alle vorderingen die eigenaar op klant heeft direct opeisbaar.
Artikel 5 - informatieverstrekking
5.1. Klant dient alle benodigde gegevens, waaronder verzendgegevens en maten, voor het uitvoeren van de overeenkomst op tijd aan eigenaar ter beschikking te stellen. Klant dient de verzendinstructies voor moedermelk, zoals aangegeven op de website, nauwkeurig te volgen.
5.2. Klant staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de aangeleverde informatie. Dit geldt ook voor informatie die door derden wordt aangeleverd.
5.3. Eigenaar zal vertrouwelijk met gegevens van klant omgaan.
5.4. Indien klant onjuiste gegevens aanlevert of gegevens niet tijdig aanlevert, waardoor de overeenkomst niet of niet geheel uitgevoerd kan worden of er hierdoor vertraging ontstaat, komen eventueel daaruit voortkomende extra kosten voor rekening van klant.
5.5. Klant vrijwaart eigenaar voor alle schade die ontstaat door het niet voldoen aan de verplichtingen uit dit artikel.
Artikel 6 - Uitvoering van de overeenkomst
6.1. Wanneer klant eigenaar vraagt een product op maat te maken, handelt eigenaar volledig volgens haar creatieve vrijheid en voert zij de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen uit. Eigenaar houdt daarbij, voor zover mogelijk, rekening met de wensen van klant en de door klant ter beschikking gestelde informatie. Klant kan eigenaar echter niet verantwoordelijk houden voor het niet behalen van het gewenste resultaat.
6.2. Eigenaar behoudt zich het recht voor derden in te schakelen om de overeengekomen werkzaamheden uit te voeren.
Artikel 7 - Overmacht
7.1. Onder overmacht wordt, buiten wat in de wet is bepaald, verstaan: de verhindering van de uitvoering van de overeenkomst door omstandigheden die partijen redelijkerwijs niet kunnen beïnvloeden. voorbeelden van overmacht zijn ziekte, ongevallen, brand, een pandemie, epidemie of overheidsmaatregelen. De voorgaande opsomming is niet limitatief.
7.2. Indien klant particulier is en er sprake is van overmacht of andere omstandigheden waardoor de uitvoering van de overeenkomst geen doorgang kan vinden, worden de verplichtingen opgeschort zolang partijen niet aan deze verplichtingen kunnen voldoen. In dit geval zoeken partijen naar een passende oplossing. Partijen hebben allebei het recht tot ontbinding, zonder ongedaanmakingsverplichting, indien een passende oplossing uitblijft. Kosten die tot dat moment zijn gemaakt en gewerkte uren worden direct opeisbaar.
Artikel 8 - Herroepingsrecht
8.1. Indien klant particulier is en een product op afstand koopt, heeft klant een bedenktermijn van 14 kalenderdagen om zonder opgaaf van reden de overeenkomst te ontbinden.
8.2. De bedenktermijn van 14 kalenderdagen vangt aan op de dag nadat klant het product, of een laatste deelzending, heeft ontvangen of wanneer een door klant aangewezen derde zoals een vooraf aangegeven afleverpunt het product voor klant in ontvangst heeft genomen.
8.3. Indien klant gebruik maakt van het herroepingsrecht, heeft eigenaar het recht om te vragen wat de reden van ontbinding was. Klant is echter niet verplicht om deze reden aan eigenaar op te geven.
8.4. Wanneer eigenaar voor klant een product op maat heeft gemaakt, zoals een sieraad met een persoonlijke gravering of moedermelk, is het herroepingsrecht niet van toepassing. Deze producten kunnen dus niet geretourneerd worden. Daarnaast zijn wegens hygiëne sieraden die verzegeld worden verzonden en waarvan de verzegeling is verbroken uitgezonderd van het herroepingsrecht.
Artikel 9 - Verplichtingen tijdens bedenktermijn
9.1. Klant dient zorgvuldig om te gaan met producten en verpakkingen tijdens de bedenktermijn. Klant dient het product alleen uit te pakken en te gebruiken voor zover het nodig is om te beoordelen of klant het product wilt houden. Het product mag dus alleen worden geïnspecteerd zoals dit in een fysieke winkel is toegestaan.
9.2. Indien een product beschadigd of versleten is, en klant gebruik maakt van diens herroepingsrecht, is eigenaar gerechtigd om de waardevermindering, die als gevolg van deze beschadiging of slijtage is ontstaan, in rekening te brengen.
9.3. Wanneer klant gebruik maakt van het herroepingsrecht en het product retourneert, zal eigenaar een ontvangstbevestiging sturen.
9.4. Zodra eigenaar het geretourneerde product heeft ontvangen, en klant reeds had betaald voor het product, zal eigenaar dit bedrag en de verzendkosten voor de heenzending uiterlijk binnen 14 dagen na herroeping terugstorten. Deze terugbetaling vindt plaats via de betaalmethode die klant gebruikt heeft om het product te betalen, tenzij anders overeengekomen.
Artikel 10 - Uitvoering herroeping
10.1. Indien klant gebruik wenst te maken van het herroepingsrecht, kan klant dit doen met het modelformulier dat eigenaar op diens website ter beschikking heeft gesteld. Klant is echter niet verplicht om gebruik te maken van dit formulier om diens herroepingsrecht uit te oefenen.
10.2. Nadat klant kenbaar heeft gemaakt gebruik te willen maken van het herroepingsrecht, heeft klant 14 kalenderdagen om het product te retourneren.
10.3. Klant draagt het risico op vermissing of beschadiging van het product tijdens de retourzending. Klant is zelf verantwoordelijk voor het bewijs dat klant het product heeft teruggezonden, bijvoorbeeld door middel van een verzendbewijs van de pakketdienst.
10.4. De kosten voor het retourneren van het product komen voor rekening van klant.
Artikel 11 - Aansprakelijkheid
11.1. Eigenaar is niet aansprakelijk voor schade die is ontstaan uit de overeenkomst, tenzij deze schade door opzet of grove schuld is veroorzaakt.
11.2. Eigenaar is niet verantwoordelijk voor schade die voortvloeit uit werkzaamheden die zijn uitgevoerd op basis van door klant of namens klant verstrekte onjuiste of onvolledige gegevens.
11.3. Eigenaar is niet aansprakelijk voor daden en handelingen van derden en leveranciers.
11.4. Indien klant na de aflevering van het product niet zorgvuldig omgaat met het product of het ondeskundig gebruikt, is eigenaar niet verantwoordelijk voor gebreken die hieruit ontstaan. Dit geldt eveneens indien gebreken ontstaan doordat klant of een derde veranderingen heeft aangebracht aan het product. Ook is eigenaar niet aansprakelijk voor eventuele gevolgschade die ontstaat uit zodanige gebreken.
11.5. Klant is zelf verantwoordelijk voor het toepassen en opvolgen van advies, bijvoorbeeld advies betreffende het onderhoud van sieraden.
11.6. Indien klant niet heeft aangegeven allergisch te zijn voor een bepaald metaal of andere (grond)stof, is eigenaar niet aansprakelijk voor eventuele (gevolgen van) allergische reacties die ontstaan door het gebruiken van het product.
11.7. Wanneer klant een persoonlijke gravering wenst van een sieraad, en klant de spelling van de tekst of naam heeft goedgekeurd, is eigenaar niet aansprakelijk voor eventuele spelfouten.
11.8. De verkleuring van een sieraad kan per klant verschillen, in verband met de zuurtegraad van de huid en het opvolgen van het advies van eigenaar.
11.8. Indien eigenaar een schadevergoeding is verschuldigd voor directe schade, bedraagt de schadevergoeding niet meer tweemaal de in de overeenkomst afgesproken prijs, tenzij redelijkheid en billijkheid anders verlangt.
11.9. Klant vrijwaart eigenaar tegen iedere aanspraak van derden die voortvloeien uit de door eigenaar uitgevoerde of uit te voeren werkzaamheden.
Artikel 12 - Intellectueel eigendom
12.1. Op alle door eigenaar gemaakte ontwerpen en gegeven adviezen rusten intellectuele eigendomsrechten, deze blijven bij eigenaar. Het is klant niet toegestaan ontwerpen of adviezen te verveelvoudigen, te publiceren, te verkopen, openbaar te maken of aan derden te leveren buiten de verleende licentie, tenzij anders overeengekomen.
12.2. Wanneer klant in strijd met de bepalingen uit dit artikel handelt, wordt dit gezien als een inbreuk op de intellectuele eigendomsrechten van eigenaar. Een inbreuk resulteert in een direct opeisbare vergoeding. Deze bedraagt driemaal het gebruikelijke licentietarief, zonder dat eigenaar enig recht verliest op vergoeding van overige geleden schade. De vergoeding zal aan klant kenbaar gemaakt worden door middel van een sommatiebrief.
12.3. Het eigendomsrecht op een geleverd product berust pas bij klant nadat klant de volledige overeengekomen prijs aan eigenaar heeft betaald.
12.4. Eigenaar kan producten die zij gemaakt heeft ter uitvoering van de overeenkomst gebruiken voor haar portfolio.
a. Indien geen persoonsgegevens zichtbaar zijn, mag eigenaar foto’s van producten opnemen in het portfolio, tenzij klant hier bezwaar tegen heeft en dit vooraf schriftelijk aan eigenaar kenbaar maakt.
b. Indien persoonsgegevens zichtbaar zijn op foto’s van producten, zal eigenaar vooraf toestemming vragen aan klant, alvorens de content in het portfolio op te nemen. Hiervoor wordt gewerkt met een toestemmingsformulier.
Artikel 13 - Levering
13.1. Voor het versturen van een product, gaat eigenaar uit van de door klant aangeleverde informatie. Indien klant een foutief afleveradres heeft doorgegeven, is eigenaar niet aansprakelijk voor de eventuele schade aan of vermissing van het bestelde product.
13.2. Eigenaar verstuurt producten naar afleveradressen in Nederland of België, tenzij anders overeengekomen.
13.3. Producten van de reguliere collectie worden binnen 1 tot 5 werkdagen na de dag van bestelling verstuurd en voor producten op maat vindt de verzending binnen 6-8 weken na bestelling plaats, tenzij er een andere levertermijn is afgesproken, de bestelling een pre-order bevat, een product niet op voorraad is of een deel van de betaling uitblijft.
13.4. Wanneer eigenaar een product niet kan leveren binnen de aangegeven termijn, zal eigenaar klant hiervan op de hoogte stellen. Klant dient eigenaar dan nog een redelijke termijn tot nakoming te geven. In het geval eigenaar na deze termijn nog steeds niet aan klant kan leveren, is klant gerechtigd de overeenkomst te ontbinden.
Artikel 14 - Bijzondere bepalingen
14.1. Partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij verkregen hebben in het kader van de overeenkomst. Informatie is vertrouwelijk, indien dit is medegedeeld of blijkt uit de aard van de verschafte informatie.
Artikel 15 - Cadeaubonnen
15.1. Cadeaubonnen dienen voor uitgifte betaald te worden.
15.2. De geldigheidstermijn van een cadeaubon bedraagt twee jaar. Na deze periode komt de waarde van de cadeaubon te vervallen.
15.5. Bij het inwisselen van een cadeaubon, zijn de prijzen op het moment van inwisseling van toepassing.
15.4. Indien bij het inleveren van een cadeaubon de waarde van het product lager is dan de waarde van de cadeaubon, wordt het resterende bedrag niet in contanten gegeven. De overgebleven waarde kan dan gebruikt worden om een volgend product te bestellen.
15.5. Cadeaubonnen kunnen niet geretourneerd worden indien deze op naam worden besteld of fysiek worden afgenomen. Een niet gebruikte cadeaubon is niet inwisselbaar voor contanten.
Artikel 16 - Acties en aanbiedingen
16.1. Indien er sprake is van een actie of aanbieding, bijvoorbeeld door middel van een kortingscode, en de door eigenaar gestelde termijn van deze actie of aanbieding verstreken is, kan klant hier niet met terugwerkende kracht gebruik van maken.
16.2. Klant kan slechts éénmaal gebruik maken van een actieve kortingscode.
16.3. Het is niet mogelijk om verschillende acties of aanbiedingen met elkaar te combineren, tenzij anders overeengekomen.
Artikel 17 - Klachten
17.1. Indien klant een klacht heeft, dient zij deze binnen de wettelijke termijn van twee kalendermaanden na het ontstaan van de klacht schriftelijk en voorzien van motivatie kenbaar te maken. Eigenaar zal binnen 10 werkdagen na het ontvangen van de klacht schriftelijk reageren.
17.2. Het indienen van een klacht schort de betalingsverplichting niet op.
17.3. Indien een product beschadigd is op het moment van ontvangst, dient klant dit direct aan eigenaar te melden zodat zij het gebrek kan herstellen.
17.4 Klant dient eigenaar in de gelegenheid te stellen een gebrek te herstellen.
Artikel 18 - Garantie
18.1. Eigenaar staat ervoor in dat door klant bestelde producten voldoen aan de overeenkomst en de redelijke kwaliteitseisen voor normaal gebruik.
18.2. Klant heeft het recht gebruik te maken van wettelijke garantie.
18.3. Alle (grond)stoffen die eigenaar gebruikt voor de producten zijn natuurlijke materialen met inherente bepaalde eigenschappen. Materialen kunnen krassen, verkleuren of breken. Dit valt niet onder de garantietermijn, indien dit een kenbaar kenmerk is van een bepaalde grondstof.
18.4 Door de samenstelling van moedermelk en de zon kan de kleur van het sieraad veranderen. Voor behoud van het sieraad is het van belang om: het sieraad af te doen voor het handen wassen, douchen of zwemmen, het sieraad niet aan te laten tijdens het slapen, sporten of schoonmaken, het sieraad niet te dragen in de felle zon en het sieraad pas om te doen na het gebruik van verzorgingsproducten, zoals crème, parfum en make-up.
18.5. Klant kan schriftelijk aanspraak maken op garantie. Klant dient een kopie van het aankoopbewijs toe te voegen en de retour te sturen producten dienen altijd compleet zijn. Indien partijen dit overeenkomen, volstaat een foto van het kapotte product.
Artikel 19 - Geschillenbeslechting
19.1. Op deze algemene voorwaarden is het Nederlands recht van toepassing.
19.2. Indien zich een geschil tussen ons voordoet, zullen partijen eerst proberen dit geschil in samenspraak te beslechten. Partijen zullen enkel wanneer dit niet lukt een beroep doen op de rechter.
19.3. Geschillen tussen partijen zullen worden voorgelegd aan de bevoegde rechter in het arrondissement waarin eigenaar ben gevestigd, tenzij de wet anders verplicht.
19.4. In afwijking van de wettelijke verjaringstermijnen, bedraagt de verjaringstermijn van alle vorderingen en verweren tegenover eigenaar en betrokken derden 12 maanden.